Personalitatea duhovnicească a părintelui Serafim Popescu. Interviu cu IPS Serafim Joantă, Mitropolitul Ortodox Român al Germaniei, Europei Centrale şi de Nord
Parintele Serafim Popescu (1912-1990)
1. Pentru început
aş aprecia foarte mult sa îmi spuneţi cum l-aţi cunoscut pe părintele Serafim
Popescu şi ce a însemnat pentru Inalt Prea Sfinţia Voastră întâlnirea cu acest
mare duhovnic al ortodoxiei româneşti.
Pe părintele Serafim Popescu de la mânăstirea Brâncoveanu l-am cunoscut de
mic copil când împreună cu credincioşi din satul natal (Boholţ) mergeam de Sf.
Marie Mare în pelerinaj pe jos (aprox. 30 km.) la mânăstirea Sâmbăta. Din
vremea copilăriei şi până când am intrat la teologie la Sibiu (1970) am rămas doar
cu o imagine idilică despre părintele Serafim. Părintele mă impresiona prin chipul
lui frumos ca al unui înger, prin vorba lui blândă şi zâmbetul permanent de pe
buze. Mi se părea că este o făptură cerească, mai mult decât omenească. Deşi în
această vreme m-am spovedit de câteva ori la Sfinţia sa, nu realizam încă darul
de mare duhovnic pe care-l avea. Numai după ce am început să studiez teologia
şi odată cu aceasta să mă cunosc mai bine pe mine însumi cu toate umbrele sufletului,
am descoperit în Părintele Serafim calităţile lui de duhovnic iscusit, blând, răbdător
şi înţelegător faţă de neputinţa omenească. Având o conştiinţă scrupuloasă,
poate chiar exagerat de scrupuloasă, părintele Serafim încerca să-mi
„tempereze” tendinţa de a vedea în mine
mai mult păcatul decât părţile pozitive, ca daruri ale lui Dumnezeu. Cu
ajutorul Părintelui Serafim, care mi-a fost primul duhovnic, dar şi cu ajutorul
altor mulţi duhovnici am ajuns, cu darul lui Dumnezeu, să gândesc mereu
pozitiv, să înţeleg neputinţa omenească şi să mă feresc, pe cât îmi stă în
putinţă, de judecata semenilor. Fără îndoială, pelerinajele la Sâmbăta şi
întâlnirile cu Părintele Serafim, dar şi cu Părintele Teofil, mi-au marcat
viaţa, în sensul că imaginea şi multe din poveţele lor mi-au rămas pentru
totdeauna înscrise în inima mea. Şi acum, după 25 de ani de la trecerea la
Domnul a Părintelui Serafim, îl simt atât de aproape ca şi cum ar fi încă
printre noi. Tocmai de aceea mă rog pentru odihna sufletului său, dar îl şi rog
să mijlocească pentru mine cu încredinţarea că a primit de la Dumnezeu acest
dar.
2. Cum aţi
descrie personalitatea părintelui Serafim Popescu şi care credeţi că este
unicitatea sa in peisajul duhovnicesc românesc?
Părintele Serafim
este mai puţin cunoscut decât alţi mari duhovnici din România. Aceasta şi
pentru că a trecut la Domnul la puţin timp după căderea dictaturii comuniste
când duhovnicii noştri au început să fie asaltaţi mai ales de tineri. Cât timp părintele
Arsenie (Boca) a fost la Sâmbăta (până în 1948), părintele Serafim a trăit
oarecum în umbra lui. Lumea îl căuta pe părintele Arsenie, îi asculta
predicile, iar cei care ajungeau să stea de vorbă cu el îl întrebau de
necazurile lor. Părintele Serafim îi asculta pe oameni discret în taina
Spovedaniei. El avea o structură sufletească deosebită de cea a părintelui
Arsenie. Părintele Teofil (Părăian) zicea că părintele Arsenie era „mintea”,
iar părintele Serafim „inima”. Într’adevăr părintele Serafim a fost un om cald,
smerit şi retras, deşi era cătat de mulţi credincioşi din Ţara Făgăraşului. Oamenii
îl căutau pentru că se odihneau în el, pentru că simţeau că rugăciunea şi
sfatul lui îi ajută. Aceasta nu însemna neapărat că plecau de la el cu
problemele rezolvate, ci că se întorceau acasă altfel decât s-au dus la
mănăstire, adică cu sufletul uşurat şi cu mai mult curaj pentru a înfrunta
greutăţile vieţii. O mare ispită a diavolului este tocmai aceea de a ne
descuraja, de să ne face să credem că păcatele şi greutăţile vieţii întrec
puterile noastre de a le înfrunta. Astfel renunţăm uşor la luptă şi ne
paralizăm voinţa. Orice duhovnic bun insuflă curaj fiului său duhovnicesc. În
această privinţă, părintele Serafim excela: te încuraja nu numai în scaunul
spovedaniei, ci şi prin simpla întâlnire cu el. Cuvintele lui: „Bătute-ar
binele!”, rostite cu zâmbetul pe buze, răsunau ca un laitmotiv în discuţiile cu
orice credincios. Ele te puneau în legătură cu starea lui lăuntrică şi-ţi
dădeau mult curaj. Nu cred că s-a întâlnit cineva cu părintele Serafim fără să
primească de la el măcar o fărâmă de bucurie. În această privinţă şi, fără
îndoială, în multe altele, Părintele Serafim se asemăna cu Sf. Serafim de Sarov
despre care se ştie că-i întâmpina pe vizitatorii săi cu cuvintele: „Bucuria
mea, Hristos a înviat!”. De aceea l-am numit mereu pe părintele Serafim un
duhovnic al bucuriei.
3. Care este cel
mai important sfat duhovnicesc pe care l-aţi primit de la părintele Serafim
Popescu si care v-a ajutat in evoluţia spirituala?
Părintele Serafim
a fost un om de o curăţie sufletească deosebită. Toată făptura sa dovedea acest
lucru. El a fost de asemenea un om al rugăciunii şi al lepădării de sine.
Fiecare duhovnic îi învaţă pe ucenici virtuţile care-i sunt lui caracteristice.
Altfel ucenicii nu pot să-i urmeze sfatul. Deşi nu mă pot considera un ucenic
al părintelui Serafim pentru că m-am spovedit rar la dânsul, totuşi el mi-a
influenţat viaţa prin câteva sfaturi de care am încercat, cât am putut, să ţin
seama. De pildă îndemnurile: „ Păstrează-ţi curăţia sufletului şi a trupului,
pentru că odată ce ai pierdut-o, n-o mai poţi câştiga”, sau „Roagă-te mult
pentru că rugăciunea te apără de toate ispitele”, sau „De la un preot se cere
mai cu seamă dragoste de rugăciune şi slujire dezinteresată. Dacă preotul nu
urmăreşte bunurile materiale, ci pe cele duhovniceşti, Dumnezeu i le dă şi pe
unele şi pe celelalte”. Acestea sunt cuvinte de Pateric! În legătură cu importanţa
rugăciunii, Părintele Serafim repeta adeseori cuvintele unui călugăr român
îmbunătăţit, de la Sfântul Munte: „Să-ţi ţii pravila de rugăciune oriunde vei
fi, că altfel te îndrăceşti”. Cu alte cuvinte, să ai o rânduială de rugăciune
zilnică pe care s-o respecţi cu orice preţ.
4. Dintre toate
întâlnirile pe care le-aţi avut cu părintele Serafim, care dintre ele a fost cea
mai reprezentativă pentru Înalt Prea Sfinţia Voastră?
N-aş putea
răspunde la această întrebare pentru că întâlnirile mele cu părintele Serafim
nu erau programate şi nu urmăreau un ţel anume. Din păcate, cât a trăit
părintele n-am ştiut să profit din plin de prezenţa lui printre noi.
5. Cât de
importantă şi marcantă este în opinia Inalt Prea Sfintiei Voastre moştenirea
spirituală lăsată de părintele Serafim Popescu?
Deşi a fost un bun teolog (a studiat la
Atena, Berlin şi Viena, trimis fiind de mitropolitul Nicolae Bălan care dorea
să facă din Sâmbăta o mânăstire de intelectuali), părintele Serafim n-a scris
decât o carte de predici: „Ieşit-a semănătorul” şi mai multe articole în
„Revista teologică” de la Sibiu şi în „Telegraful Român”. Teza sa de doctorat,
rămasă în manuscris, tratează despre Cartea Triodului în viaţa liturgică a Bisericii.
Cunoscând şi greaca veche, a tradus mai multe texte din Părinţii ascetici şi a
fost împreună cu Părintele Arsenie alături de Părintele Dumitru Stăniloae la
publicarea primelor volume ale Filocaliei. Într-o autobiografie, el
mărturiseşte: „Dacă în scris am fost mai puţin îndrăzneţ, am lăsat să se audă cuvântul
în predicile pe care le-am ţinut aici, şir neîntrerupt, ani de zile”. În
aceeaşi autobiografie, părintele Serafim mărturiseşte că trei persoane i-au
marcat viaţa: părintele Dumitru Stăniloae, părintele Benedict Ghiuş şi
părintele Arsenie Boca. Moştenirea părintelui Serafim este discretă, ca a
majorităţii marilor noştri duhovnici, care prin nevoinţa lor s-au făcut
locaşuri ale Duhului Sfânt şi povăţuitori ai monahilor şi ai credincioşilor. În
cărţile părintelui Ioanichie Bălan, de referinţă pentru spiritualitatea
românească: „Convorbiri duhovniceşti” şi „Patericul românesc”, îl găsim şi pe
părintele Serafim Popescu cu poveţe care pot fi de mare folos oricui le citeşte
cu atenţie şi cu dorinţa de a le urma în viaţă. Cei care l-au cunoscut pe
părintele Serafim păstrează în ei chipul lui mereu vesel şi de o blândeţe rară.
Este, cred, ceea ce trebuie cel mai mult oamenilor de astăzi: bucuria şi
bunătatea.
Comentarii
Trimiteți un comentariu